Blog 9 "1 April- 7 April"

7 april 2019 - Rio de Janeiro, Brazilië

Jaaa, Brazilië! Midden in de nacht om 4:00 kwamen we aan in de provincie Sao Paulo. Het was donker, dus we konden helaas nog niets zien. En daar was Regaine (Een Braziliaan die we van Worcester kennen). Ons plan was om 3 weken in haar kerk te helpen bij verschillende ministeries. Maar last minute waren er problemen waardoor we niet konden komen. Dat was voor ons even schakelen, maar we hadden gelukkig een plan B.
Voor deze dagen mochten we verblijven in een vakantiehuis. Op weg naar het vakantiehuis kwam de zon op en kon ik eindelijk Brazilië zien;) En Woh, wat een prachtig land. Zo groen en vruchtbaar!
Om naar het vakantiehuis te komen gingen we een onverharde weg op. Ik dacht: 'Oh, nu zijn we er vast bijna'. Maar nee, we reden verder en verder. We waren echt in de middle of nowhere. Maar echt prachtig!

De afgelopen dagen voelde we ons zo gezegend door de gastvrijheid van de Brazilianen. Ik wist dat ze gastvrij waren, maar dat ervaren is echt bizar en overweldigend. De hele tijd wilde ze eten voor ons maken en in onze aanwezigheid zijn. Ook al konden we nauwelijks communiceren (alleen met de vertaling van Regeine) vonden ze het fijn om tijd het ons door te brengen. En uiteindelijk hoefde we ook niets voor het vakantiehuis te betalen. Echt bizar!

Hoewel we de afgelopen dagen voor ons gevoel nog niet echt iets konden, kregen we zoveel lieve woorden terug. Ze ervaarde God in onze aanwezigheid en voelde zich gezegend.Deze tijd in het vakantiehuis voelde als een cadeau. Een tijd waar we uit konden rusten, waar we als team konden binden, stille tijd konden hebben en ons praktisch konden voorbereiden op het werk in Rio.

Rio de Janeiro
We zitten nu een paar dagen in Rio en het is echt anders dan Sao Paulo. Allereerst is het hier warmer, doordat de luchtvochtigheid hoog is zit je de hele tijd te zweten;) We zitten midden in de Vavela, dat is een wijk wat onafhankelijk van de overheid zit. De bendes hebben zogezegd de wijk in handen. De wijk heeft allemaal smalle straatjes tussen de blokke huizen. En het is er verbazingwekkend gezellig, er zijn allemaal kleine winkeltjes en de mensen leven lekker buiten op straat. Het lijkt een beetje op een filmdecor. We verblijven hier in de kerk en als we samen bij de locals blijven zijn we veilig.

En hier konden we 'eindelijk' aan de slag;) Vrijdagavond gingen we met een groep mensen uit de kerk de wijk in op foldertjes uit te delen over God's liefde. We hebben we worship liedjes gezongen en mochten voor mensen bidden. Zo mochten we ook bidden voor een groep jongens (een van de bendes) die drugs stonden te verkopen. Ik vond het best bizar, maar het blijkt dat de meeste jongens wel gelovig zijn (alleen de Bijbel anders interpreteren). Vandaag zijn we naar de algemene kerk buiten de wijk gegaan. De kerk bestond 60 jaar, dus een groot feest ;) Wij als team mochten een paar (Afrikaanse) liederen zingen en Dylan deelde een korte getuigenis. Het is bizar om te zien hoe gepassioneerd de mensen in de kerk zijn (het leek ook een beetje op de kerk in Moldavië). Het is tof om hier deel van te mogen zijn en God's aanwezigheid te mogen ervaren.

1. Cootje Been-v.d.Vis:
    8 april 2019
    Het zal wel heel bijzonder worden de komende tijd!!
    Wat een belevenis zo te verblijven in de Vavela.
    De Heer zal jullie beschermen!!
  2. Hanna Bouman:
    10 april 2019
    Mooi Salomé! Veel zegen in de vavela!