Blog 12 Laaste outreach lootjes

31 mei 2019 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Hoi allemaal,

Het is weer even een tijdje geleden dat ik een reisblog heb geschreven en in de tussentijd is er alweer veel gebeurd. Ik zit ruim 2 weken in Lenesia, dat ligt net onder Johannesburg. Dit is een community waar voornamelijk Indische mensen wonen. Tijdens de apartheid werd elke ras gesplitst en de Indische mensen werden naar de plaats Lenesia gebracht. Wij als team voelen nog steeds de spanning tussen de verschillende rassen. Als blank persoon wordt je na gestaard als je samen met een colored en Indisch persoon loopt. We proberen als team hier sensitief in te zijn. Zo doen we met de jeugd een project: "What's your story?" om meer verbinding te creëeren tussen  de verschillende rassen en achtergronden. We hebben ook een actie gedaan om de mensen te bemoedigen. We stonden met verschillende borden (zie foto) langs de weg. Op mijn bord stond geschreven: Ik ben NIET beter dan jij. De mensen die langs reden reageerde er verschillend op. Sommige glimlachten en anderen keken stug vooruit. Mensen wilde me geld geven en hadden vragen. Het was tof om op deze manier korte gesprekjes te hebben en mensen aan het nadenken te zetten.

In deze weken zijn we als team verspreid over verschillende gastgezinnen. Voor mij persoonlijk is dit erg tof om de mensen op een persoonlijke manier te leren kennen en te zien hoe God in hun levens werkt.

Iets wat ik me realiseerde deze week was hoe God op Zijn manier de mensen meer en meer het leven laat zien wat Hij bedoelt heeft voor deze wereld. Een ex-gangster vertelde zijn levensverhaal aan ons. Hij was een gangster die mensen neerstak en kickte om mensen bang te maken. Zijn vrouw en kinderen bleven voor hem bidden. 10 jaar lang. Tot op een ochtend een gebed zijn leven veranderde. Hij had een persoonlijke ervaring met Jezus door de geur van rozen en ontdekte de bovennatuurlijke genade van Jezus. Op het einde van zijn verhaal zei de man tegen ons: Na de verandering ervoer ik pas dat dit het ECHTE leven is was God voor mij bedoeld had. Het leven is niet makkelijk, maar ik ben vrij en dat geeft leven.

Het was erg bemoedigend om zijn verhaal zo persoonlijk te horen.

Mijn outreach zit er bijna op, morgen ga ik met de bus weer terug naar Worcester (16 uur). Het was een bijzonder avontuur, waar ik meer mocht leren over God, over de mensen om me heen en over mezelf. Ik realiseer me meer en meer dat het in om performance gaat, maar dat God alleen vraagt of je beschikbaar bent voor Hem. Hij kan door alles heen werken.

1. Hanna Bouman:
    3 juni 2019
    Fijn dat je een mooie outreach hebt gehad. Veel zegen nog bij de laatste periode van je lesfase en tot snel :) !!